سایت روزنامه سلامت:
به گزارش وب سایت هلث ژورنالیزم، تاثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان، به ویژه در میان جوانان، یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است.
این اولین بار است که رسانه های اجتماعی از نظر خطرات سلامتی با مواد مضری مانند تنباکو برابری می کنند. این معیار نشان می دهد که تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان، به ویژه برای جوانان و نوجوانان، یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است. مطالعات نشان میدهد نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز را در شبکههای اجتماعی میگذرانند، دو برابر دیگران هستند. آنها با خطر ابتلا به شرایط سلامت روان روبرو هستند. نزدیک به نیمی از نوجوانان گزارش می دهند که رسانه های اجتماعی باعث می شود احساس بدی نسبت به بدن خود داشته باشند.
این مطالعه تأثیر فزاینده فناوری بر جامعه و رفاه فردی را برجسته میکند و با تأکید بر نیاز به افزایش مقررات و نظارت بر شرکتهای صاحب رسانههای اجتماعی، که میتواند دامنه وسیعی داشته باشد، سؤالاتی را در مورد نقش دولت در تنظیم فضاهای دیجیتال مطرح میکند. پیامدهایی برای صنعت دارای فناوری ممکن است شرکتهای رسانههای اجتماعی را ملزم به تغییر چشمگیر پلتفرمها و مدلهای کسبوکار خود کنند، اما کدام پلتفرمها مایلند با حذف ویژگیهایی که برای اعتیادآور بودن طراحی شدهاند، رفاه کاربر را در اولویت قرار دهند؟
آیا برچسب های هشدار به درستی کار می کنند؟
در حالی که درخواست Vivek Murthy برای برچسب های هشدار دهنده در رسانه های اجتماعی گام مهمی است، اثربخشی چنین برچسب هایی همچنان یک موضوع پیچیده در پرداختن به موضوع رسانه های اجتماعی است. برچسبهای هشدار عمومی روی سیگار در افزایش آگاهی در مورد خطرات سلامتی و تأثیرگذاری بر آگاهی از سیگار مؤثر بوده است. با این حال، به نظر می رسد تأثیر مستقیم آنها بر تغییر رفتار سیگار کشیدن کمتر باشد. این علائم به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع کنترل دخانیات موثرتر از یک مداخله مستقل هستند.
به نظر میرسد که برچسبهای هشداردهنده در رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مشابهی بر سلامت عمومی داشته باشند، به طوری که تحقیقات روی برچسبهای “هشدار اطلاعات غلط” نشان میدهد که این برچسبها میتوانند در کاهش باور و انتشار اطلاعات نادرست موثر باشند. با این حال، این مطالعات عمدتاً بر هشدارهای مربوط به محتوا متمرکز هستند تا هشدارهای کلی که توسط Vivek Murthy حمایت می شود.
به عنوان مثال، یک مطالعه در مورد اطلاعات نادرست واکسن کووید-19 نشان داد که برچسبهای هشدار دهنده به چالش کشیدن اطلاعات نادرست در یک پست رسانههای اجتماعی میتواند به طور موثر اعتبار آن پست را کاهش دهد. با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که در مورد واکسن ها مرددتر هستند، حتی اگر برچسب گذاری شده باشد، همچنان به اطلاعات غلط اعتقاد دارند.
ظاهر برچسب ها تأثیر زیادی بر اثربخشی آنها دارد. مطالعه محققان هاروارد در مورد برچسب های هشدار دهنده درباره اطلاعات نادرست رسانه ها نشان داد که هشدارهایی که در حاشیه ویدیوها قرار می گیرند مؤثرتر از هشدارهایی هستند که در زیر محتوا قرار می گیرند. بر اساس این مطالعه، برچسب های هشدار تنها در صورتی موثر هستند که کاربران متوجه اطلاعات شده و آن را جذب کنند. همین مطالعه نشان داد که تغییر رنگ پوستر از خاکستری روشن به آبی آگاهی کاربر را تا 15 درصد افزایش می دهد.
با این حال، برخی از کارشناسان هشدار میدهند که ممکن است افراد نسبت به برچسبهای هشدار دهنده حساسیتزدایی کنند، زیرا این برچسبها همیشه در بسیاری از جنبههای زندگی روزمره حضور دارند. در حالی که برچسبهای هشداردهنده ممکن است آگاهی را افزایش دهند و بر کمبود اطلاعات ما غلبه کنند، ممکن است چالشهای سلامت روانی گستردهتر مرتبط با استفاده از رسانههای اجتماعی را برطرف نکنند.
برخی از متخصصان بهداشت روان خواستار یک استراتژی جامع تر هستند. این ابتکار شامل همکاری بین متخصصان مراقبت های بهداشتی و مربیان برای آموزش سواد دیجیتال مجازی و عادات سالم است. بدون مقررات، برای شرکت های صاحب رسانه های اجتماعی دشوار است که به طور موثر اثرات منفی رسانه های اجتماعی را بر سلامت روان، به ویژه برای کاربران جوان و نوجوانان کاهش دهند.
در حالی که برچسب های هشدار ممکن است تأثیر مثبتی داشته باشند، اثربخشی آنها در رسانه های اجتماعی نامشخص است. اجرای طرح های متناسب با گروه های سنی مختلف می تواند موثرتر از هشدارهای عمومی باشد. تنظیمات حریم خصوصی پیشفرض دقیق نیز میتواند به محافظت از کاربران، بهویژه افراد جوانتر کمک کند.
iribnews به نقل از تیلا