وزیر علوم:
وزیر علوم گفت: نوبت ماست که شعار وحدت ملی را در دانشگاه دنبال کنیم و در آنجا به وحدت برسیم.
به گزارش خبرگزاری سیداو سیما، حسین سیمای صراف صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم که با حضور رئیس جمهور در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: سعی می کنم جزو اولین ها باشم. سخنرانی وحدت ملی رئیس جمهور محترم را توضیح دهید.
اختلاف نظر طبیعی است
وی ادامه داد: دولت پزشکیان، دولت اجماع است و نشان دادهاند که در سه حوزه اعتقادی، گفتاری و رفتاری، این اشکال تصنعی را شکستهاند راه دیگری نیست، چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان، چه دکترها راه باز کرده اند چیز
آنچه مانع پیشرفت ما شده است، درگیری است
وزیر علوم افزود: آنچه عملاً باعث مذموم و مانع پیشرفت ما شده است، اختلاف نظر است که مقدمه ای برای گفت وگو، رشد و کمال است.
متأسفانه توهین و تهدید مانع از تشکیل کرسی شد
حسین سیمای الصراف ادامه داد: امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند که اختلاف نظر را فرصت کنیم و با هم صحبت کنیم تا راه درست را پیدا کنیم که کرسی های آزاد اندیشی متأسفانه در حدی که باید بالا نیامد، به نظر من آموزه های دینی و علمی می گویند که کرسی ها را جدی بگیرند، اما یکی از آسیب های این کرسی ها ادبشان است. و گفتگو و اختلاف نظر رعایت نشد متأسفانه توهین و تهدید مانع از تشکیل کرسی ها شد.
وی ادامه داد: در آستانه پنجاهمین سالگرد انقلاب هستیم، چهل سال دوران بلوغ زندگی انسان است، یعنی دورانی است که به کمال رسیده است، باید افسوس بخوریم که هنوز نرسیده ایم. به این نقطه رسید.» ما به حدی به کمال رسیده ایم که می توانیم با وجود اختلاف نظر با هم دوست باشیم و حرف بزنیم و به خاطر آینده ای مشترک برای تعالی انسان گام برداریم.
عملاً هیچ استفاده ای از داده های دانشگاه در حکمرانی وجود ندارد
وزیر علوم ادامه داد: آنچه شر است تعارض است و اختلاف نظر نعمت است و ما هنوز تسلیم مرجعیت علم نشده ایم و علم را نمی پذیریم اما در مورد آن صحبت نمی کنیم اما وقتی صحبت می شود. اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی، حقوق در دانشگاه ها تدریس و تحقیق می شود و در عمل از داده های این دانشگاه استفاده نمی شود.
وی ادامه داد: معلوم است که ما اعتبار علم را قبول نداریم، بعد اختلاف بر اعتبار عقل، الان اختلاف نظر در اعتبار علم است، اما اختلاف زیر پوستی است. شکاف بین دانشگاه و جامعه، دانشگاه و صنعت، دانشگاه و دولت من معتقدم که دولت پول خرج میکند، اما این هزینهها برای حل یک مشکل است، برای حل یک مشکل، اگر اقتصاد بخوانیم و معتقد باشیم که راهحل آن است. تورم راه حل مشکل است. واضح است که ما به اقتصاد متعهد نیستیم.
یک مانع بسیار جدی برای علم، شبه علم است
وزیر علوم افزود: مانع بسیار جدی علم، شبه علم است و شبه علم صدای بلندی می دهد و مانعی برای ما شده است. ما دانشمندان متخصص زیادی داریم، اما من فقط در زمینه آنها عذرخواهی می کنم، یعنی من یک مثال می زنم در دوران کرونا که برخی گفتند ما نظری در مورد کرونا نداریم کرونا یک موضوع نظر است؟ حتی در بین روشنفکران می گفتند که کرونا با گیاهان دارویی درمان می شود و هرکس از آن استفاده کند به کرونا مبتلا نمی شود.
کسانی که علمی نمی اندیشند به راحتی تسلیم خرافات و خیالات و خیالات می شوند
سیمایی ادامه داد: ما افرادی را داشتیم که اولین بار که واکسن آمد واکسن زدند، آن فردی که تحصیلات رسمی ندارد اما تفکر علمی دارد، اما گاهی فرهیختگان ما فقط دانشمند و متخصص در رشته خود هستند اما تفکر علمی ندارند. من فکر می کنم این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و باید مرجعیت علم را بپذیریم. کسانی که علمی نمی اندیشند به راحتی تسلیم خرافات و توهمات و خیالات می شوند.
نوبت ماست که در دانشگاه هماهنگی ایجاد کنیم
سیمای صراف افزود: نوبت ماست که با شعار وحدت ملی در دانشگاه، وحدت را در دانشگاه به دست آوریم و از همه شیوخ مجلس نمایندگان، اساتید محترم و دانشجویان محترم تقاضا دارم تشریف بیاورند. به این شعار اعتماد کنید، پزشکیان ادب ندارند و این یک شعار نیست و به همه ما و اعضای دولت سپرده اند که در حوزه کاری خود تلاش کنند.
حسین سیمای صراف افزود: انشالله با کمک اساتید، دانشجویان، همکاران اداری و کارکنان، کارکنان عزیز متعهد هستیم که علاوه بر آموزش و پرورش، شعار وحدت ملی را دنبال کنیم ، تحقیق و فناوری و مسئولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، جهت گیری کند.
وی ادامه داد: البته برای رسیدن به این آرزوها معتقدم علاوه بر تجهیز دانشگاه ها، آزمایشگاه ها، کتابخانه ها و کارگاه ها، ابتدا باید کرامت انسانی را بشناسیم و کرامت اساتید، دانشجویان و دانشجویان را بپذیریم. کارکنان اگر با همه سختی ها و کاستی ها کرامت انسانی را بپذیریم در این شرایط سخت و سخت تحریم و نشاط و شور و انسجام برگردند.
کرامت انسانی با فقر ایجاد نمی شود
وی افزود: ارتباط دانشگاه و جامعه، دانشگاه و نظام انشاءالله گسترده می شود، اما یک نکته کرامت انسانی را با فقر سازگار نمی کند، نمی توانیم بگوییم اعتقاد داریم و احترام می گذاریم.
وزیر علوم ادامه داد: حداقل حقوق یکی از اساتید ما 15 تا 20 میلیون تومان است، پس با کفش چه باید کرد؟ آیا باز هم می توانیم بگوییم که برای شما ارزش قائل هستیم؟ آیا می توانیم انتظار پرش را داشته باشیم؟ متاسفانه فقر انسان را ذلیل می کند و عزت نفس را از انسان می گیرد.
سیمایی اضافه کرد: شاید در چند جلسه ای که دولت تشکیل شد شاهد بودید که جلسه ای نبود که پزشکیان به موضوع معیشت همه شهروندان عزیز، معیشت اساتید، دانشجویان و کارمندان تاکید نکرده باشند.
iribnews به نقل از تیلا