یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در 6 سال گذشته دولت به جای کنترل شرکتهای خودروسازی، آنها را تصاحب کرده است که باعث ضرر خودروسازان شده است.
وی افزود: کارآفرینی در صنایعی مانند خودروسازی سمی برای اقتصاد است. به نظر میرسد دولت طی سالهای گذشته شرکتهای خودروسازی را خصوصی کرده است، یعنی طبق قانون تجارت، ایران خودرو و سایپا از نظر سهامداری خصوصی هستند، یعنی سهامی عام دارند و طبق قانون تجارت، مدیریت. مسئولیت این دو شرکت باید بر عهده بخش خصوصی باشد، اما اکنون 6 سال توسط دولت اداره می شود. متأسفانه به همین دلیل این دو شرکت دائماً ضرر می کنند که نشان می دهد دولت قانون تجارت و اصول اولیه تجارت را زیر پا گذاشته است.
کاکایی گفت: ضرر خودروسازان به معنای کاهش کیفیت و رقابت پذیری، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلایندگی و کاهش تنوع است. تنها راه نجات این صنعت این است که دولت عملیات بنگاه را به بخش خصوصی بسپارد و خودش به درستی کار و اداره کند که الان انجام نمی دهد و حقیقت این است که عملکرد بسیار ضعیفی دارد. از نظر حکمرانی.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که آیا در خصوصی سازی سهام باید واگذار شود یا مدیریت؟ وی گفت: واگذاری سهام یا مدیریت فرقی نمی کند، الان سهام عام است و اعمال قانون کفایت می کند، یعنی قانون تجارت و قانون بورس باید اجرا شود.
وی گفت: باید مجمع سالیانه تشکیل شود و بر اساس آن هیئت مدیره ارزیابی و اجرا شود و در نهایت اگر سودآور نیست تغییر مسیر دهد.
یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع اصلی واگذاری مالکیت به نظام تجاری است که به آن خصوصی سازی می گوییم. در کشوری مثل فرانسه دولت درصدی از سهام را در اختیار دارد و فقط به عنوان کنترل کننده و خزانه در سود سهیم است و وزارت صنعت هم کار خودش را می کند اما در ایران برعکس است، وزارت صنعت کار خودش را می کند. کار مدیریتی که اشتباه است.
الکاکایی می گوید: اکنون اعمال قانون و سیاست های رژیم تنها راه حل برای حل این مشکل است، یعنی دولت باید به فکر حکمرانی باشد و برای حکومت داری برنامه داشته باشد، در حالی که اکنون برنامه ای برای حکومت داری ندارد، اما برنامه ای برای تصدی ارائه می کند.
iribnews به نقل از تیلا