به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از زحمات دبیر سابق شورای کل فرهنگ کشور تجلیل کرد. گفت: به دکتر آشنا دبیر شورای کل فرهنگ کشور که در عرصه فرهنگ پیشگام هستند.
وی با بیان اینکه در مدت سه سالی که در این وزارتخانه از مسئولیت خلاص شدم، با آسیب های حوزه مسئولیت خود برخورد کردم، افزود: یکی از مواردی که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، موضوع است. شورای فرهنگ عمومی کشور.
صالحی با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی کشور مروج فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: حوزه فرهنگ عمومی حساسیت های خود را دارد زیرا شورا نهادی است که وزارت ارشاد در آن مرجعیت فرهنگی را ایجاد کرد.
لزوم حضور پررنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه مانند سایر نهادها در سازوکارهای دیگر نهادی است اما در اینجا نقش ستاد را داریم، گفت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر بازی کند. نقش برجسته ای در این میان دارد. حوزه فرهنگ است و بر این اساس باید از این توانایی بیشتر استفاده کرد.
شبکه های شهری جایگاه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی را برجسته تر می کند
صالحی اضافه کرد: در شورای فرهنگ عمومی زمینه و زیرساخت های مطلوبی وجود دارد زیرا می تواند به شبکه های شهری نیز تسری پیدا کند و چنین شبکه ای که حوزه های گستردگی جغرافیایی داشته باشد در حوزه فرهنگی کمتر دیده می شود و این گونه مسائل باعث می شود که جایگاه شورا به عنوان دبیرخانه محترم شورای فرهنگ عمومی خیس شد.
وی در خصوص علت انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی از داخل وزارتخانه تصریح کرد: به این برآورد رسیدم که دبیر شورای فرهنگ عمومی باید از داخل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا وضعیت بهتر شود. . دانش جمع.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در کشور با شناخت شبکه داخلی از درون وزارتخانه انتخاب شد
وزیر فرهنگ گفت: شاید بیش از یک دهه پیش افرادی را از خارج از وزارتخانه در این زمینه آوردیم که از نیروهای کیفی بودند، اما به دلیل اینکه دبیرخانه این مجموعه در وزارت فرهنگ و استانداری ها مستقر است و در ارتباط است. وزارتخانه های مختلف اگر بخواهیم وزارتخانه منتفع شود و دبیرخانه شورای فرهنگ حرکت کند، مردم باید فردی را انتخاب کنند که با شبکه داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط بوده است. بر این اساس جستجوی من برای انتخاب دبیر شورای کل فرهنگ کشور در داخل وزارتخانه هدایت شد.
وی افزود: موضوع دیگری هم وجود دارد و آن اینکه باید فردی انتخاب می شد که در ادارات مختلف از جمله ادارات کل استان فعالیت می کرد، جلسات شورای فرهنگ عمومی استان برگزار می کرد، بسیاری از مسائل را به صورت شهودی درک می کرد و توانمندی های حوزه های مختلف را می دانست. و بتواند توانایی های درون وزارتخانه را با مسئولیتی که در شورای فرهنگ عمومی خدمت می کرد، پیوند دهد. بر اساس این شاخص ها آقای آشنا را انتخاب کردیم.
در شورای فرهنگ عمومی نباید تنها به دستگاه ها و سازمان های اداری تکیه کنیم
صالحی در ادامه به بحث رضایت بخشی درباره شورای فرهنگ عمومی پرداخت و گفت: در شورای فرهنگ عمومی کشور تقریباً به طور انحصاری بر نهادها و سازمان های اداری تکیه داریم در حالی که خاستگاه فرهنگ عمومی تا حد زیادی از فضای غیراداری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعضای واقعی شورا اساسا سازمان های اداری هستند. شاید در دهه اول انقلاب، سازمان های اداری 80 درصد فرهنگ عمومی را مدیریت می کردند، اما اکنون سهم نهادهای اداری از 30 درصد فراتر نمی رود، در حالی که ساختار اداری در شورای فرهنگ عمومی مبتنی بر نهادهای صرفا اداری است و باید آنها را اداره کنند. به نوعی اصلاح شود.
وی با طرح این سوال که دبیرخانه برای ایجاد تعادل در فضا چه کاری می تواند انجام دهد، افزود: اگر واقعاً بخواهیم در حوزه فرهنگ عمومی اقدامات موثری انجام دهیم، این رویکرد راه حل نیست.
صالحی تصریح کرد: شاید در دهه اول انقلاب که آیین نامه شورای فرهنگ عمومی تصویب شد، جامعه تقریباً همگنی داشتیم، اما اکنون جامعه متکثر فرهنگی پیدا کرده ایم و دیگر جامعه همگن فرهنگی نداریم. از دهه شصت، باید توجه داشت که الگوی رهبری، هدایت و نظارت در حوزه فرهنگ عمومی در یک جامعه کثرت گرا تفاوت زیادی با یک جامعه همگن دارد.
وی افزود: در آن شرایط همگن که شورای فرهنگ عمومی تصمیمی صادر کرد، جامعه تا حد زیادی آن را پذیرفت، اما شرایط فعلی به گونه ای دیگر تغییر کرده است.
ما نباید فرهنگ عامه را در چارچوب دهه 1960 و 1970 مدیریت کنیم
صالحی بیان کرد: شیوه مدیریت شورای فرهنگ عمومی در جامعه کثرت گرا با جامعه متجانس فرهنگی تفاوت زیادی دارد و باید به این روش برسیم اما به نظر می رسد فرهنگ عمومی را به همان شیوه ای که در دهه 60 بود مدیریت می کنیم. و دهه 1960 دهه هفتاد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های اجتماعی دهه شصت و هفتاد گفت: در آن زمان در بین برخی افراد جامعه کاریزمای فرهنگی وجود داشت و همه با گفته های آنها موافق بودند اما در شرایط فعلی حداقل و در بخشی از جامعه، آن مقامات گیج شده بودند. اگر انتظار داریم این نهادها اثرگذار باشند، باید به این نکته توجه کنیم که این دو جامعه خواهان دو مدل مدیریت و مدیریت فرهنگ عمومی هستند.
وی افزود: نظام مسائل شورای فرهنگ عمومی در مرکز و فرمانداری ها مهم است و باید دید این موضوعات تا چه اندازه با اولویت ها و توانمندی هایی که می تواند در مصوبات ظاهر شود، همخوانی دارد.
صالحی گفت: خوشبختانه مشاهدات فرهنگی و اجتماعی زیادی داریم و میتوانیم بر سیستمی از موضوعات نسبتاً قابل اعتماد تکیه کنیم و در نتیجه از نظر مطالب اولیه و تحلیل نسبی این موارد جلوتر هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتباط سیستم شورای فرهنگ عمومی در مرکز و شوراهای فرهنگی در استانداری های مختلف خوب نیست و نتوانستیم ارتباطی بین رصدهای ملی که قطع شده بود پیدا کنیم. ولایات و مسائل استانداری ها را نگرفتند.
افزایش ضمانت های اجرایی مصوبات شورای کل فرهنگ در کشور
وی افزود: موضوع دیگر ضمانت های اجرایی مصوبات است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و باید تلاش کنیم ضمانت های اجرایی را افزایش دهیم.
**باید مصوبات محکمتری نسبت به مصوبات پرتیراژ داشته باشیم
صالحی گفت: ما کشوری هستیم که مصوبات زیادی داریم، حضور انبوهی از مصوبات در هر جلسه مشکلی است که شورای فرهنگ عمومی از آن رنج می برد و باید به آن توجه شود.
به سمت تصمیم گیری های روشن، کاربردی و کوتاه برویم/ در حال جمع آوری اسناد هستیم
وزیر فرهنگ گفت: موضوع دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد و آن بی نتیجه نویسی اسناد است. نظام سند نویسی در کشور ما در یک مقطعی درست بود، اما بعد در سند نویسی به صورت جمع دیدیم و در این مسیر به جای چنین موضوعاتی که در عمل به ندرت محقق می شود، باید به سمت شفافیت، عملیاتی شدن حرکت کنیم. و تصمیمات مختصر
وی با بیان اینکه در گذشته سیستم تعامل شورای فرهنگ عمومی با وزارتخانه و دستگاه های دولتی ضعیف بود، افزود: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور باید موتور محرکه باشد و نتوانستیم به نتیجه برسیم. آنچه باید در این سیستم تعاملی ثبت می شد.
– تلاش برای افزایش تعامل دبیرخانه شورا با تمامی ارکان وزارت
صالحی گفت: مهم ترین وظیفه دبیر شورای فرهنگ عمومی جلسه با نهادهای بیرونی بود.
توجه به ضعف مادی و انسانی شورای کل فرهنگ و دبیرخانه های استانی و مرکزی
کمبود توانمندی های مادی و انسانی شورا و سایر دبیرخانه های استانداری مشکلی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کرد و گفت: یک بار در سفر به فرمانداری ها متوجه شدیم که دبیر شورا چیز دیگری دارد مشاغل در استانداری.» استانداریها که طبیعتاً در عملکرد وی نیز تأثیر داشته است، مبنای احراز هویت شخصی که مسئولیت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در استانداریها را بر عهده میگیرد، مهم است و باید در دستور کار قرار گیرد. او یک نیروی متخصص در این کار است.
وی افزود: در آیین نامه جدید مواردی در نظر گرفته شده است که انشاالله به جلو پیش خواهد رفت. البته باید در نظر داشت که در ابتدای این مسیر هستیم و هنوز به خوبی اجرا نشده است البته با شروع استانداردهای جدید می توان امیدوار بود که این آیین نامه با کیفیت بهتری اجرا شود.
صالحی با تاکید بر اینکه ما در مرکز نیز باید بررسی کنیم که چگونه کمبود توانمندی های مادی و انسانی در دبیرخانه و سامانه ارتباطات را جبران کنیم، تصریح کرد: همچنین تشریفات اداری جلسات شورای فرهنگ عمومی در مرکز و فرمانداری ها و پیگیری مصوبات باید بازنگری شود.
وزیر فرهنگ گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قابلیت های خوبی ایجاد کرده است. زمانی که پژوهشکده وجود نداشت، کار پژوهشی توسط شورای فرهنگ عمومی انجام می شد، اما اکنون با توجه به فعالیت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حداقل چهار حوزه، ارتباط فعالتر با پژوهشگاه صورت گرفته است. لازم است که برخی از آنها از قبل وجود دارد و خط ارتباطی ویژه باید فعال شود و برخی دیگر باید ایجاد شود.
باید یک سیستم تعامل سالم در حال استفاده و سفارش بین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و شورای کل فرهنگ کشور ایجاد شود.
وی با اشاره به مشاهداتی که این پژوهشکده به صورت دوره ای به صورت تلفنی و جاهای دیگر انجام می دهد، افزود: باید یک سیستم تعامل سالم از نظر کاربری و سفارشات بین پژوهشگاه و شورای فرهنگ عمومی کشور و شورا ایجاد شود. در صورت استفاده از نتایج آن، فرصت برای انجام تجزیه و تحلیل موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. چون یکی از مشکلات ما این است که پس از بازخورد، اقدامات بعدی را انجام نمی دهیم.
صالحی گفت: یکی از نهادهایی که می تواند کار انجام شده برای نظارت بر پژوهشگاه را به پایان برساند، شورای فرهنگ عمومی کشور است که با تشکیل جلسات، نشست های مشترک با دانشگاه ها و… حرکت کند.
مطالعات فرهنگی کودکان و نوجوانان باید جدی گرفته شود
وزیر فرهنگ گفت: اقدام دیگری نیز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به دستور شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که انجام مطالعات در حوزه پژوهش فرهنگی است. ما در بسیاری از زمینه ها به مطالعات فرهنگی نیاز داریم. با توجه به شرایطی که در کشور زندگی می کنیم، بررسی فرهنگ کودکان و نوجوانان باید جدی گرفته شود.
وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نقش ستاد و مرجعیت را به دست آورده است. دبیرخانه مرکز ملی پایش که در چارچوب پژوهشگاه سازماندهی شده است، صلاحیت ارتباط با کلیه نهادهای فعال در حوزه نظارت ملی را دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این فرصتی است که علاوه بر مشاهدات پژوهشکده می توان از آن بهره برد، گفت: دبیرخانه مطالعات فرهنگی فرصتی است که شورای کل فرهنگ می تواند از آن بهره مند شود. شرایط تهیه مواد اولیه، تجزیه و تحلیل و توضیح.
صالحی در پایان تاکید کرد: امیدواریم دکتر آشنا و سایر همکاران با استعانت از خداوند متعال و گرامیداشت ایام شهادت گام موثری در عرصه فرهنگ عمومی کشور بردارند. الزهرا (سلام الله علیها).