یک کارشناس حوزه ترویج پسماندهای نفتی گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد پالایشگاه های کوچکی با فناوری های جدید بسازد باید قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز تغییر کند.
آقای علی افشاره آل ابراهیمی کارشناس اصلاح پسماندهای نفتی در گفتگو با خبرنگار تیلاوی گفت: توسعه پسماندهای نفتی کار بسیار دشواری است. یعنی برای همه انواع نفت کوره نمی توان از روش خاصی استفاده کرد. دلیلش این است که ما انواع مختلفی از نفت کوره و روغن باقیمانده داریم که آلودگی آنها متفاوت است از جمله آلودگی فلزی، گوگردی، کربن باقیمانده و مانند آن.
وی افزود: روش های اصلی بهبود ضایعات نفتی به هیدروژن بستگی دارد. یعنی هیدروژن تحت فشار بسیار بالا که در حال حاضر فقط در پالایشگاه شازند این واحد یافت می شود و پالایشگاه اصفهان نیز با مجوز دیگری قصد ساخت این واحد را دارد. یک چالش جدی که این واحدها با آن روبرو هستند این است که آنها به هیدروژن تحت فشار بالا نیاز دارند. بنابراین فقط در بخشهای دولتی قابل اجراست و بخش خصوصی نمیتواند وارد این موضوع شود و زیرساختهای آن را ایجاد کند.
آقای افشار ابراهیمی افزود: در حوزه مهندسی شیمی با توجه به بستر ثابت این واحدها محدودیت هایی برای خوراک وجود دارد و هیچ محصولی با هر سطح آلودگی قابل واردات نیست. اگر آلودگی بیش از یک سطح باشد، باید از روش های دیگر استفاده کرد.
این کارشناس بهبود پسماند نفت گفت: روش هایی که می تواند این چالش ها را حل کند به ویژه برای بخش خصوصی که قدرت مالی کمتری نسبت به دولت دارد بسیار مهم است. در فناوری جدید ابداع شده توسط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برای حل این مشکل، حداقل 20 نفر به طور مستقیم در تخصص های مختلف شرکت کردند.
وی افزود: از همه مهمتر نرم افزاری که برای سیستم های کنترلی در مرحله نیمه صنعتی استفاده کردیم کاملا داخلی بوده و توسط کارشناسان داخلی برنامه ریزی شده است.
آقای افشارابراهیمی گفت: در این روش جدید که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ابداع شد، چالش های اساسی صنعتی حل شده و برای بخش خصوصی جذاب است. زیرا طبق مقررات دریایی 2020 موسوم به سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، حداکثر میزان گوگرد مصرفی در روغن پسماند مورد استفاده در کشتیرانی باید کمتر از 5 هزار قسمت در میلیون باشد.
بیشتر بخوانید:
وی تصریح کرد: عمده استفاده از نفت باطله در سوخت کشتی ها است و در شرایط سخت زمستانی گاهی نیروگاه ها نیز از آن استفاده می کنند. همه کشتیهای بینالمللی از انواع مختلف نفت کوره استفاده میکنند و مصرف آن بسیار زیاد است و تفاوت قیمت سوخت برای کشتیهایی که استانداردهای بینالمللی را دارد و سوختی که استانداردها را ندارد بسیار زیاد است و هر سرمایهگذاری را به فکر فرو میبرد. در این مورد سرمایه گذاری کنید.
این کارشناس صنعت نفت همچنین گفت: کاهش گوگرد از نظر نحوه انجام آن مشکل سختی است زیرا بخش خصوصی درگیر کارهای زیربنایی مانند تولید هیدروژن نیست و این واحدهای تولید هیدروژن باید واحدهای بزرگی باشند. ساختن آنها در ظرفیت های پایین از نظر اقتصادی آسان نیست.
وی گفت: واحدهای غیرهیدروژنی مانند واحدهایی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایجاد کردیم در حضور سونوگرافی اکسید می شوند و با چالش سرمایه گذاری زیرساختی مواجه نیستند. بنابراین سرمایه گذار خصوصی می تواند به راحتی در آن سرمایه گذاری کند و همچنین جذب سرمایه های عمومی به کشور را تسهیل می کند.
آقای افشاره آل ابراهیمی ادامه داد: محصول اصلی این تجارت نفت کوره کم گوگرد است و مشتریان آن عمدتاً کشتی ها، نیروگاه ها و هر مکانی که نیاز به سوزاندن هیدروکربن های کم گوگرد داشته باشد می باشد. این روش نوآورانه به طور جدی برای کاهش گوگرد در انواع خوراک روغن از نفتا تا گازوئیل استفاده می شود.
وی در پاسخ به این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی در واحدهای کوچک گاهی با این موضوع مواجه می شوند که ترکیب محصولات آنها به دلیل شباهت با ترکیب گازوئیل به عنوان کالای قاچاق شناخته می شود و تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این گونه محصولات نوآورانه است. که برنامه های کوچک سازی: این برای نفت کوره بسیار کمتر است. زیرا میزان گوگرد موجود در نفت کوره در کشور اغلب بیش از 35 هزار قسمت در میلیون است و زمانی که گوگرد موجود در آن با این فناوری کاهش یابد، محصولی منحصر به فرد است که قابل تفکیک نیست.
این کارشناس صنعت نفت در پایان گفت: اگر سرمایه گذاران بخواهند از این فناوری برای سایر فرآورده های نفتی استفاده کنند یا به طور کلی بخواهند در ساخت پالایشگاه های کوچک سرمایه گذاری کنند، لازم است تکلیف این موضوعات در حوزه قانون گذاری روشن شود. بنابراین حضور دولت در این حوزه کاهش می یابد.
iribnews به نقل از تیلا