رئیس سازمان تحقیقات
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: دستیابی به تحول در برنامه های درسی و فرهنگ آموزشی یکی از سخت ترین تغییرات در نظام آموزشی است.
لطیفی گفت: دومین حوزه ماموریت پژوهشی سازمان تامین و تولید مواد آموزشی است که در رأس مواد آموزشی، کتب درسی قرار می گیرد. اما تولیدات پژوهشی سازمان در زمینه مواد آموزشی به کتاب های درسی محدود نمی شود. ما به غیر از کتاب های درسی، در زمینه تولید مجلات رشد و تولید محتوای چندرسانه ای به ویژه در قالب کدهای پاسخ سریع موجود در کتاب درسی فعال هستیم. دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان نیز سرگرم مطالب مختلفی است که به منظور فعالیت های تکمیلی در زمینه آموزش و یادگیری اجرا می شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: حوزه سوم بحث ساماندهی مواد آموزشی است. اگرچه خود سازمان نقش مستقیمی در تولید آن ندارد. اما برای اینکه بتوان اکوسیستم تولید مواد آموزشی را با توجه به نیاز مدارس ساماندهی کرد، بر اساس مصوبات قانونی موجود ماموریتی برای سازمان تعریف شد.
حجت الاسلام لطیفی بیان کرد: این سازمان جشنواره های بسیاری را که به این شکل می شناسید برگزار می کند، جشنواره بین المللی فیلم رشد و جشنواره رشد تولید محتوای الکترونیکی که نقش بسیار خوبی در فعال سازی آموزش و پرورش دارد. جامعه و همچنین معلمان و همکاران ما در تولید محتوای آموزشی و استفاده از بازی ها. جشنواره ملی کتاب رشد، یکی از قدیمی ترین جشنواره های کتاب، نقش بسیار فعالی در شناسایی و سازماندهی کتاب ها و منابع آموزشی مورد استفاده دانش آموزان دارد. چهارمین جشنواره این سازمان جشنواره عکس و تصویر رشد است که به ارائه تصاویر و تصاویر مورد نیاز کتاب های درسی اختصاص دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: چهارمین حوزه ماموریت این سازمان پژوهش است. در حوزه پژوهش، بخشی از فعالیت ها در خود سازمان پژوهش و برنامه ریزی انجام می شود که عمدتاً تحقیقات مربوط به برنامه ریزی درسی، نگارش کتاب درسی یا تولید محتوا است. بخشی دیگر از فعالیت های پژوهشی در پژوهشکده مطالعات تربیتی انجام می شود.
علی لطیفی گفت: معتقدیم برنامه ریزی درسی بدون تبلیغ و اشاعه مناسب بستر مناسبی برای اجرا پیدا نمی کند. ما همیشه با چالش شکاف بین برنامه های درسی که اجرا و اجرا نمی شود مواجه هستیم. مطمئناً بخشی از این فاصله باید با انتشار حذف شود. این بخش از سازمان علیرغم اهمیتی که دارد، گاه در انتشارات مورد غفلت قرار می گیرد. در دوره جدید پایه های خود را در سازمان گذاشته ایم تا این قسمت از سازمان را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پایان با اذعان به ضرورت تغییر فرهنگ برنامه های درسی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما معتقدیم تحقق این وظایف مستلزم تغییر فرهنگ کل برنامه درسی آموزش و پرورش است و تغییر فرهنگ یکی از موارد مهم است. سخت ترین تغییرات بدیهی است تغییرات سخت نیازمند حمایت شخصی جناب وزیر محترم آموزش و پرورش و کلیه کارکنان آموزش و پرورش است. امیدوارم بتوانیم در این راه سربلند باشیم.
iribnews به نقل از تیلا