رئیس کمیته ساخت انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت: متاسفانه به دلیل کمبود زیرساخت ها، مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو به صورت خام صادر و به محصول تبدیل می شود و سپس به ایران وارد می شود.
رئیس کمیته داخلی سازی انجمن قطعه سازان صنایع همگن افزود: در صنعت خودرو در سایپا جذب قطعات خودرو به استثنای خودرو شاهین بیش از 80 درصد است. یک سال و نیم از بسته شدن قرارداد طراحی داخلی خودروهای جدیدی مانند ریرا می گذرد که هنوز وارد بازار نشده و با طراحی داخلی بالایی وارد بازار خواهد شد.
وی با اشاره به جذب قطعات با تکنولوژی بالا مانند واحد کنترل الکترونیکی گفت: این قطعه شامل بردی است که هرگز در داخل آن ساخته نمی شود. شرکت های کمی در دنیا وجود دارند که این برد الکترونیکی را برای تمامی صنایع مانند لوازم خانگی، فناوری و غیره تولید و سفارشی کنند. نکته مهم در مورد برنامه «ECU» این است که شرکت های داخلی دانش تولید و تولید آن را یافته اند.
تیپال زاده با اشاره به ارزی که برای واردات قطعات یدکی استفاده می شود، افزود: این ارز برای واردات قطعاتی که در داخل تولید نمی شوند تعیین شده است. قطعات غیراقتصادی تولید داخل باید وارد شود و بخش اقتصادی باید جذب شود.
رئیس کمیته ساخت و ساز انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت: به جز کامپیوتر خودرو (ECU)، مواد اولیه، آهن ربا و مواد پلیمری باید وارد شود. متأسفانه این مواد در داخل کشور موجود است اما به دلیل نبود زیرساخت ها به صورت خام صادر می شود و با تکنولوژی خارجی تبدیل به موادی می شود که در داخل به آن نیاز داریم. ما معادن گرانبهای کشورمان را در اختیار بیگانگان قرار داده ایم و خود می توانستیم از آنها استفاده کنیم. اکنون مس را از ما دریافت می کنند و تبدیل به ورق می کنند و در نهایت به چند ده برابر قیمت آن به ما می فروشند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو قیمت گذاری دستوری است. فرض کنید قیمت تمام شده خودرو در کارخانه 10 ریال باشد اما بگویند باید آن را 5 ریال بفروشید، این کار کارخانه ها را زیان ده می کند.
تمل زاده افزود: متأسفانه از تولید داخلی در کشور استقبال نمی شود. در سال های اخیر ارز بیشتری به مونتاژکاران تعلق می گیرد تا صنایع داخلی، در حالی که نرخ بومی سازی مونتاژکاران به 25 درصد می رسد، اما نرخ داخلی سازی صنایع داخلی به 80 درصد می رسد.
رئیس کمیته ساخت بومی انجمن قطعه سازان صنایع همگن تصریح کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که سازمانی مانند شهرداری که تجربه ای در صنعت خودرو ندارد واردکننده اتوبوس می شود در حالی که اتوبوس ساخته می شود. به صورت محلی اتوبوس به دست خودروسازان سپرده شده است.
به گفته وی، متوسط قیمت یک خودروی چینی حدود 14 هزار دلار است و ارز مورد نیاز خودروهای تولید انبوه در داخل 2000 دلار است، از سوی دیگر برای 700 هزار نفر فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرده است اگر چنین شغلی وجود نداشته باشد؟ خودروسازی لکوموتیو صنعت است با 58 صنعت مرتبط و اگر این صنعت نبود آن صنایع هم تعطیل می شدند.
iribnews به نقل از تیلا