متخصصان یک پایگاه دانش ایرانی با صرفه جویی 600 هزار دلاری موفق به بومی سازی تجهیزات تروکار لاپاراسکوپی شدند.
برای گزارش دادن خبرگزاری رادیو، یک شرکت دانش بنیان ایرانی با توجه به حجم واردات شش میلیون دلاری این مجموعه ابزار جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل 10 درصدی حجم بازار هدف این محصول، تروکار لاپاراسکوپی را با موفقیت بومی سازی کرده است. محصول در وهله اول، حداقل 600000 دلار، باعث صرفه جویی در هزینه شده است.
این شرکت دانش بنیان اولین شرکت تولید کننده ماله بادکنکی در ایران است که با توسعه فناوری و دانش فنی در این زمینه به این روش تولید دست یافته است.
این شرکت برگرفته از یک گروه فنی و اجرایی است و سهامداران آن فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی می باشند که دارای گروه تحقیق و توسعه با تجربه در زمینه طراحی، ساخت و تولید قالب برای ماشین های تزریق می باشد.
این شرکت در قالب پروژه ای بزرگ تروکارهای لاپاراسکوپی را با موفقیت تولید کرده است و بهره برداری نهایی از تروکارهای لاپاراسکوپی در تعداد 80000 دستگاه در دستور کار خود قرار دارد.
به گفته صادق جنگل، مدیرعامل این شرکت، سالانه بیش از 13 میلیون عمل لاپاراسکوپی در جهان انجام میشود که پیشبینی میشود این اعداد در پنج سال آینده یک درصد رشد داشته باشد کیسه صفرا و آپاندیس آندوسکوپی در کشور.
به گفته وی، رشد روزافزون اعمال جراحی کم تهاجمی مانند جراحی های لاپاراسکوپی در کشور و جهان باعث شد تا به سمت تولید ابزار مصرفی برای این اعمال حرکت کنیم و در نتیجه این فرآیند با هدف طراحی و ساخت لاپاراسکوپ آغاز شد. تروکار جراحی
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از جراحی های شکم مانند ترمیم فتق، بای پس معده، اسلیو معده و برداشتن اندام های داخلی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود.
مزیت این روش برای جراحان و پزشکیان این است که جراحان برای انجام جراحی نیازی به بازکردن شکم ندارند و می توانند بدون بازکردن شکم به صورت لحظه ای داخل بدن بیمار را ببینند.
علاوه بر این، جراح می تواند به راحتی نمونه های بافت را جمع آوری کند. در نتیجه مزایای زیاد جراحی های لاپاراسکوپی و دوره نقاهت کوتاه نسبت به جراحی های باز باعث شده است تا مجموعه ای از محصولات مصرفی را برای جراحی های لاپاراسکوپی طراحی و تولید کنیم.
المحارب با بیان اینکه تروکار نوعی تجهیزات لاپاراسکوپی است که در جراحی های لاپاراسکوپی بسیار رایج است، تصریح کرد: جراحان معمولا از تروکار یکبار مصرف استفاده می کنند.
وی بیان کرد: کاربرد تروکار برای ایجاد فاصله بین حفره شکمی بیمار و محیط خارجی است.
تروکار لاپاراسکوپی به تمام لایه های دیواره شکم بیمار نفوذ می کند. این باعث می شود بقیه ابزارهای جراحی به راحتی وارد حفره های ایجاد شده در شکم بیمار شوند.
به گفته وی، تروکار استریل یکبار مصرف لاپاراسکوپی در جراحی های لاپاراسکوپی، جراحی های اورولوژی، جراحی های زنان و سایر جراحی هایی که از طریق شکم انجام می شود استفاده می شود و مسیر ورود ابزار لاپاراسکوپی و اورولوژی را روشن می کند.
مدیرعامل این شرکت بیان کرد: پروژه تروکار جراحی لاپاراسکوپی با هدف کسب دانش فنی 100 درصدی طراحی محصول و همچنین ساخت و راه اندازی خط تولید و فناوری مونتاژ کاملا ایرانی راه اندازی شد و در حال حاضر تنها شرکت هستیم. که توانسته با طراحی و ساخت قالب طراحی این محصول را تکمیل کند.
وی ادامه داد: دو دسته محصولات این شرکت تروکار لاپاراسکوپی سایز 5 تیغه دار و بادکنکی و سایز 12 بدون تیغه دوربین حمل ابزار و وسایل و دوربین داخل شکم می باشد.
المحارب همچنین به چالش های طراحی و ساخت این محصول پرداخت و گفت: اولین چالش عدم توانایی محصول تولیدی در حفظ فشار شکمی 20 میلی متر جیوه بود که باعث ایجاد محدودیت برای جراح شد و موضوع دیگر ناسازگاری بود. محصول با ابزاری که باید استفاده شود و از طریق آن به راحتی از حفره شکم وارد و خارج می شود.
به گفته وی، مشکل سوم، چالش های فرآیندی بود که پس از چندین بار تولید، عملکرد قالب ها را با مشکل مواجه کرد و در راستای تولید این محصول، چالش های پیشنهادی گام به گام توسط تیم های علمی و فنی شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. . در نهایت چالش هایی که منجر به توقف تولید این محصول شد.
وی ادامه داد: رفع چالش های ساختاری در فرآیند طراحی و تولید این محصول با توجه به اینکه یکی از محصولات اساسی در زمینه لاپاراسکوپی در کشور بود، منجر به معرفی آن به عنوان یک طرح بزرگ و فرآیند طراحی و ساخت شد. آن را
مدیرعامل این شرکت در خصوص تعداد افراد شاغل در این پروژه بزرگ گفت: حجم اشتغالی که این شرکت برای افراد به صورت مستقیم ایجاد کرد در گروه تولید و فروش به 25 نفر و به طور غیرمستقیم به 50 نفر رسید که معادل و می تواند این عدد را حدود دو برابر عدد ذکر شده افزایش دهد.
وی ادامه داد: همچنین دارای یک گروه آموزش دیده و مجرب در زمینه مونتاژ و بسته بندی است که کار بسته بندی و خروج از شرکت را انجام می دهد. در زیر گروه تضمین و کنترل کیفیت کلیه مراحل کار را به صورت مستمر و موثر برای حفظ کیفیت محصولات در بالاترین سطح ارزیابی و بررسی می کند و در نهایت گروه مجری و فروش این محصول با بازاریابی و توسعه بازار به معرفی متخصصین می پردازد. بازار برای روش های لاپاراسکوپی
به گفته وی، این شرکت به منظور اخذ مجوزهای مربوطه از اداره کل تجهیزات پزشکی ایران، گروه تولیدی صنعتی خود را در اتاق کلین روم تأسیس کرد و در سال 1402 با بکارگیری نیروی انسانی تحصیل کرده و مجرب موفق به تولید اولین بسته آزمایشی خود شد. پس از بازرسی انجام شده توسط کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی ایران در مردادماه، موفق به اخذ مجوز تولید و کد IRC در شهریور 1402 از این اداره گردید.
همچنین با پیش فروش و عقد قرارداد فروش ماهانه سه هزار قطعه تروکار لاپاراسکوپی سایز 12 و تروکار تیغه ای و بالون سایز 5 سایز 5 و ورود به بازار هدف از مهرماه، امیدوار است بتواند فروش خود را به اتمام برساند. مجموعه ای از سایر روش ها/مدل ها/انواع و محصولات مرتبط با حوزه جراحی های لاپاراسکوپی و آندوسکوپی در جهت ارتقای سلامت مردم عزیز ایران.
المحارب در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم واردات این محصولات از کیت جراحی لاپاراسکوپی بالغ بر شش میلیون دلار و میزان تولید کمتر از 10 درصد حجم بازار هدف این محصول؛ اول از همه این شرکت حداقل 600 هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته و با افزایش حداقل 20 درصدی محصولات تروکار جراحی لاپاراسکوپی تا پایان سال، محصولات این شرکت به 1200 هزار دلار خواهد رسید که منجر به توسعه خط تولید شما قادر خواهید بود به 50 درصد از اندازه بازار برسید.
iribnews به نقل از تیلا