این کارشناس فرهنگ و ارتباطات گفت: ورزش در عصر کنونی ما فقط یک مسابقه نیست، بلکه از آن به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم یاد می شود.
احسان محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به اینکه ورزش در عصر کنونی ما فقط یک فعالیت بدنی نیست، گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که ورزش به عنوان یکی از زمانی که می خواهید بخشی از فرهنگ خود و نگاه خود را به جهان صادر کنید، از مولفه های قدرت نرم استفاده می کند.
وی افزود: شاید اگر از بسیاری از جوانان بپرسید چه نوع حکومتی در اسپانیا یا پارلمان پرتغال است، نتوانند به این سوال پاسخ دهند اما همه آنها به کریستیانو رونالدو و دو باشگاه بزرگ رئال فکر می کنند. مادرید.” مادرید و بارسلونا به خوبی جزئیات را می دانند. در واقع این دو کشور با سرمایهگذاری روی شخصیتها و باشگاههای ورزشی، ظاهری را به وجود آوردند که برای اسپانیا و پرتغال احترام قائل شد.
این کارشناس فرهنگ و ارتباطات درباره پیدایش دو واژه «ورزششویی» و «فوتبال شوی» در عصر جدید، گفت: این دو واژه به کشورهایی اطلاق می شود که با قدرت، نفوذ و محبوبیت ورزش، به ویژه، می خواهند چهره کشور خود را مخدوش کنند. فوتبال در حوزه حقوق بشر و مسائل اجتماعی.
محمدی با اشاره به قابلیتهای متفاوت ورزش در عرصه دیپلماسی، قطر را به عنوان مثال عنوان کرد و افزود: اگر کسی به جستجو علاقه داشته باشد، می بیند که کلیدواژه قطر قبل و بعد از سال 2022 چندین بار در موتورهای جستجو تکرار شده است. جام جهانی قطری ها “بازدید از قطر” را هدف خود قرار دادند و به سادگی قصد برگزاری جام جهانی را نداشتند.
وی گفت: در واقع هدف بلندمدت قطر استفاده از انرژی گردشگری در فوتبال به جای صادرات گاز است و این یک نوع دیپلماسی در حوزه ورزش است.
iribnews به نقل از تیلا