اخبار اخبار اقتصادی

تأثیر بسته‌بندی بر افزایش ارزش کالا‌های صادراتی؛ از ۲۰ تا ۱۰۰۰ درصد

تبلیغات بنری


رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: بسته بندی می تواند ارزش محصول را از 20 به 1000 درصد افزایش دهد.

تاثیر بسته بندی بر افزایش ارزش کالاهای صادراتی. از 20 تا 1000 درصد

بابک عابدین رئیس انجمن صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا وسیما به بیان اهمیت بسته بندی پرداخت و گفت: بسته بندی را می توان صدای خاموش فروشنده دانست. از هر محصولی در جهان؛ به عبارت دیگر بسته بندی با طراحی هوشمندانه و جذاب خود در لحظه فروش محصول در فروشگاه راهی موثر برای معرفی محصول و تشویق خریداران به خرید است.

وی افزود: اگر بسته بندی نباشد رقابت بین برندها شکل نمی گیرد و این بسته بندی است که عامل رشد و توسعه محصول است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی با بیان اینکه بسته بندی باعث افزایش ارزش محصول می شود، گفت: محصولات فله معمولاً بر اساس وزن خریداری می شوند، اما محصولات بسته بندی شده به صورت عمده عرضه می شوند چندین بار از محصول استفاده کنید زیرا مصرف کنندگان معمولاً محصولات را در بسته بندی خود خریداری می کنند.

عبدین افزود: درصد بسته بندی که باعث افزایش قیمت کالاهای فروش و صادرات می شود می تواند از 20 درصد تا 1000 درصد باشد. به عنوان مثال در بطری سازی آب معدنی ممکن است ارزش محصول بیش از 100 درصد افزایش یابد.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی گفت: طبق آمار ارائه شده توسط Fortune Business Insights، بازار و صنعت چاپ بسته بندی در سال 2021 به درآمد چشمگیر 900 میلیارد دلاری در سطح جهانی دست یافت. انتظار می رود این رقم تا سال 2028 به 1.13 تریلیون دلار افزایش یابد و شاهد رشد 4.5 درصدی باشیم. این اعداد نشان از رونق و توسعه فراوانی است که این صنعت شاهد آن بوده است، هرچند که متاسفانه ایران سهم زیادی در این بازار بزرگ ندارد.

عابدین تصریح کرد: ترکیه تا سال 2022 10 درصد نیاز چاپ و بسته بندی اروپا را به مبلغ 8 میلیارد دلار تامین می کند. هدف این کشور افزایش این سهم به 20 درصد معادل 15 میلیارد دلار تا سال 2025 است که معادل کل صادرات غیرنفتی ایران است.

وی همچنین گفت: بازار بسته بندی در آسیا و شمال آفریقا حدود 65 میلیارد دلار است که ترکیه 50 درصد و سهم ایران حدود 6 درصد است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی تاکید کرد: سهم ما در این بازار می تواند بیشتر باشد و بسته بندی جذاب می تواند فرصتی برای افزایش فروش محصولات در بازارهای صادراتی با در نظر گرفتن سیاست های ما در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی فراهم کند. لازم است توجه ویژه ای به رقبای خود در بازارهای مختلف داشته باشیم.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی به بررسی انجام شده توسط مرکز ایپسوس (www.ipsos.com) در زمینه بسته بندی اشاره کرد و افزود: بر اساس این بررسی، بسته بندی و جذابیت آن نقش عمده ای در افزایش صادرات دارد. . به طور خاص، 67 درصد از مصرف‌کنندگان تأیید کردند که بسته‌بندی تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیم آنها برای خرید محصولات دارد.

عابدین ادامه داد: بیش از 72 درصد مصرف کنندگان اظهار داشتند که طراحی بسته بندی بر تصمیم خرید آنها تأثیر می گذارد، حتی اگر کیفیت خود محصول در حد انتظار نباشد.

وی بر اساس اطلاعات سایت پکیجینگ دایجست (www.packagingdigest.com) گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که کیفیت بسته بندی با کیفیت محصول مطابقت دارد، اما ممکن است در برخی موارد این موضوع صحت نداشته باشد.

عابدین همچنین به حساسیت های صنعت بسته بندی اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، 15 درصد محصولات برگشتی از گمرکات کشورهای مختلف به دلیل نقص در بسته بندی و یا عدم رعایت مشخصات است. قوانین و بازارهای هدف به عنوان مثال، بسته بندی ممکن است زیست تخریب پذیر باشد یا الزامات ایمنی را برآورده نکند، که ممکن است با مقررات بازارهای هدف مغایرت داشته باشد. بنابراین توجه به این مشکل بسیار مهم است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *