متخصصان یک شرکت دانش با طراحی و ساخت موتور برق اتوبوس برق شهری از خروج حدود 40 درصد ارز از کشور و واردات محصولات مشابه در قالب CBU جلوگیری کردند.
برای گزارش دادن تیلا، طرح جامع خروجی برای اتوبوس های برقی وی گفت: رانشگرهای طراحی و تولید شده توسط این شرکت دانش بنیان در انواع شارژ شبانه، شارژ ترکیبی و یا به صورت انبساط و قطعات اضافی قابل تولید و عرضه است.
وحید اصفهانیان با بیان اینکه بیش از 70 درصد نیروی محرکه الکتریکی در این پروژه جذب و بومی سازی شد، افزود: از موتور موتورهای کششی مورد استفاده در آن گرفته تا ترانسفورماتورهای سیستم برق کمکی، سیستم توزیع نیروی برق، باتری. سیستم مدیریت BMS، سیستم خنک کننده، سیستم های حفاظتی و غیره علاوه بر این، همه آنها به صورت محلی و محلی هستند. تاکنون نمونههای تحقیقاتی (AP) و نمونههای محک مهندسی (EP) محصولات اتوبوس برقی شهری دانشبنیان ساخته و آزمایش شدهاند.
وی گفت: مدل استاندارد تولید (VP) هم اکنون در حال توسعه و ساخت است و پس از تکمیل برای تایید نوع گرفته می شود.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مدیر این پروژه گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ظرفیت اسمی تولید محصول اتوبوس برقی شهری در مرحله تولید نیمه انبوه 500 دستگاه در سال خواهد بود.
وحید اصفهانیان وی به مزیت های ساخت این محصول اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف سوخت نفت و گاز طبیعی، کاهش تولید و انتشار آلاینده های هوا در شهرهای آلوده با تمرکز بر اکسید گوگرد و آلاینده های ذرات معلق، وجود زیرساخت های تولید و عدم نیاز به تغییرات اساسی در خطوط تولید اتوبوس احتراقی، مدت زمان قابل قبول سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه در حدود سه سال و وجود تقاضای موثر مشتریان از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از مزایای این طرح است.
وی گفت: قیمت نهایی نیز نسبت به محصولات مشابه اروپایی و چینی رقابتی است و قابلیت صادرات این محصول، تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی در بخش تولید و سهولت پس از آن است. – خدمات فروش به دلیل تولید داخلی و نیروگاه های برق، ایجاد بازار برای قطعات یدکی و محصولات دانش تولید داخلی، پتانسیل صادرات محصول و درآمدزایی از محل صادرات و توجیه بالای آن به دلیل بالا بودن نرخ ارز خوب که یکی از مهم ترین ویژگی های این پروژه است.
اصفهانیان در خصوص مزایای استفاده از اتوبوس های برقی گفت: اتوبوس برقی در قسمت زیادی از مسیر خود با سرعت کم کار می کند، شتاب متوسطی دارد، زمان توقف بالایی دارد و همچنین در ابتدا و انتهای مسیر طولانی است. خط توقف زمان خوبی برای شارژ باتری ها است.
وی افزود: در این نوع اتوبوس ها به راحتی می توان زیرساختی برای شارژ شبانه در انبار ایجاد کرد که زمان مناسب برای شارژ باتری ها است و اتوبوس نیز فضای مناسبی برای قرار دادن قطعات و تجهیزات الکتریکی دارد. بنابراین وجود مزیت های فنی، اقتصادی و زیست محیطی، استفاده از این فناوری را در صنعت حمل و نقل در اولویت قرار می دهد.
رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه در اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس به موتور برق و مابقی مربوط به شاسی است، گفت: و اتاق وی اضافه کرد: در نتیجه در صورت ایجاد سیستم رانندگی برای توسعه برق در کشور، با توجه به تعداد زیاد شرکت های اتوبوسرانی، می توان به تولید اتوبوس تمام برقی در سطح شهر با ضریب بومی سازی قابل قبول دست یافت.
iribnews به نقل از تیلا