اخبار اخبار فرهنگی

بازگشت ۲۰ درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایری به مدارس

تبلیغات بنری


مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش بادیه نشین وزارت آموزش و پرورش گفت: کمبود آموزش در مناطق عشایری دلایل عمده ای از جمله فرهنگ حاکم بر جامعه عشایری و دوری و یا غیرقابل دسترس بودن دارد. مدارس

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ علی تیرگیر افزود: سال گذشته بر اساس توانمندی سایر نهادها از جمله سازمان امور بادیه نشینان به عنوان متولی امر بدویان در راستای حمایت همه جانبه از این جامعه مولد و نیازمند تلاش کردیم. هم افزایی اطلاعاتی با سازمان امور بادیه نشینان داشتیم تا مشکلات بازماندگان از طریق آموزش حل شود.

وی گفت: کد ملی کودکان بادیه نشین را از سازمان امور بادیه نشینان گرفتیم و با سامانه سناد خود تطبیق دادیم. بر اساس این رویه، ما متوجه شدیم که چه تعداد دانش‌آموز در مناطق بادیه‌نشین از تحصیل بازمانده‌اند.»

ترگیر افزود: در مرحله دوم اقداماتی را انجام دادیم تا در گام اول از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کنیم و ثانیا دانش آموزانی را به مدرسه بازگردانیم که دانش آموزان بازمانده از تحصیل تعریف شدند. از جمله این اقدامات حمایت بهتر و بهتر از مدارس شبانه روزی در مناطق بادیه نشین است. توسعه مدارس شبانه روزی، ساخت مدارس بادیه نشین در سطوح ابتدایی در جوامع بادیه نشین، جایی که ما گاهی اوقات برای جلوگیری از ترک تحصیل مدارس جداگانه می ساختیم زیرا آموزش دانش آموزان بادیه نشین برای ما بسیار مهم بود.

وی بیان کرد: با توانمندسازی نیروی انسانی و حمایت ها و مشوق هایی که به دانش آموزان یا والدین برای تحصیل و تلاش برای فرهنگ سازی آموزش در مناطق بادیه نشین انجام دادیم، توانستیم حدود 20 درصد از آمار و حجم آموزش را کاهش دهیم. دانش آموزانی که از آموزش و پرورش خارج شدند، به گفته ما، هم افزایی که بین ما و سازمان امور بادیه نشینان وجود داشت را به آموزش و پرورش و مدرسه باز می گردانیم.

علی تیرگیر افزود: تمام تلاش ما بر این است که در این فرصت طلایی تابستان از تدابیر مناسب و موثر برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایری و بازگرداندن دانش آموزان عشایر بازمانده به مدرسه استفاده کنیم. چرا که یکی از مهم ترین مشکلات نظام آموزشی امروز ما به ویژه در مناطق بادیه نشین، مرزی و کم برخوردار، ابتدا پوشش تحصیلی بالا و سپس آموزش با کیفیت برای دانش آموزان است. در این راستا در تابستان به عنوان یک فرصت طلایی این اقدامات را پیگیری کرده و از این فرصت نهایت استفاده را خواهیم برد.

ترگر گفت: تعداد ابتکارات در زمینه بازگشت دانش آموزان به تحصیل قبلاً در زبان ما ذکر نشده است و قطعاً ابتکارات، روش ها و روش هایی که برای بازگشت دانش آموزان به تحصیل در مدرسه یا جلوگیری از تحصیل دانش آموزان در نظر گرفته و اجرا می شود. ترک تحصیل متفاوت است

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش بادیه نشین وزارت آموزش و پرورش از بازگشت و جلوگیری از ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان عشایری به ویژه در مقطع دخترانه خبر داد و افزود: در جامعه بادیه نشینان ما توانستیم شاخص های آموزشی را در مدارس شبانه روزی خود توسعه، حمایت و بهبود بخشیم و از ترک تحصیل کودکان بادیه نشین، به ویژه دانش آموزان دختر جلوگیری کنیم. با شناسایی و ایجاد مدارس جدید در سطح ابتدایی در روستاها، مناطق و ولسوالی هایی که دانش آموزان بادیه نشین به دلایل مختلف ترک تحصیل کرده اند، ابتدا از ترک تحصیل جلوگیری کرده و سپس آنها را به مدارس بازگردانیم.

وی از وجود بسته های تشویقی برای آموزش دانش آموزان عشایری خبر داد و گفت: با توانمندسازی نیروی انسانی و ارائه آموزش با کیفیت، آن را برای دانش آموزان جذاب کرده ایم. با تلاش و نگاه ویژه ای که مسئولان ارشد وزارتخانه نسبت به مناطق محروم به ویژه مناطق بادیه نشین داشتند، با برگزاری کلاس های دانشگاه فرهنگیان، امتحانات ماده 28 و موارد دیگر توانستیم جذابیت و انگیزه لازم را برای مردم ایجاد کنیم. دانش آموزان بادیه نشین برای ادامه تحصیل با کیفیت.

تبلیغات بنری

iribnews به نقل از تیلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *