دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران گفت: حجم مالی بازار لوازم خانگی داخلی 6.5 میلیارد دلار است و عمق ساخت در این صنعت بین 65 تا 70 درصد است.
عباس الهاشمی افزود: صنعت لوازم خانگی با چند چالش بزرگ از جمله تامین مواد اولیه مواجه است که با توجه به سازوکار بورس کشور نمی توان مواد اولیه را به اندازه کافی و با قیمت مناسب تامین کرد و این صنعت به دلیل قیمت گذاری امکان پذیر نیست. یا عرضه ناکافی مشکل است.
وی همچنین درباره تامین مواد اولیه صنعت لوازم خانگی از محصولات داخلی و خارجی گفت: محصولات فولادی اعم از سرد و گرم، پنل های رنگی و رنگ شده یکی از نیازهای اساسی صنعت لوازم خانگی است و بخش بزرگی از این مواد از داخل تامین می شود و در این نوع از جمله مشکلی برای تامین ورق گالوانیزه نداریم و تولید داخلی کافی است.
دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در صنعت لوازم خانگی تنها مشکل تامین صفحات سرد است که ضخامت آن عمدتا از 4 دهم تا یک میلی متر است که بخشی از آن از طریق واردات تامین می شود.
وی بیان کرد: البته ورق های مورد نیاز صنایع لوازم خانگی مانند آهن و شیردوشی را می توان در خانه تولید کرد اما به دلایلی در واحدهای صنعت فولاد تولید محدود و کم داریم. همچنین در برخی از این ورق ها مانند کنسرو که در کشور پرمصرف است نیاز داخلی سالانه به 270 تا 280 هزار تن می رسد اما در بهترین شرایط 92 تا 93 هزار تن تولید و مابقی از واردات تامین می شود.
دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران برنامه ریزی در واحدهای تولیدی صنایع اولیه را منوط به سود دانست و گفت: ما عمدتا واردکننده برخی از پنل ها هستیم. به عنوان مثال ما سالانه 28 تا 30 هزار تن کاغذ رنگی وارد می کنیم.
آل هاشمی همچنین به موضوع قیمت گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، قیمت گذاری دستوری تخلف است و این رویه دستوری قیمت گذاری و ظلم صنعتی چالش دیگری برای صنعت لوازم خانگی است و اعتراضات مختلفی را به دنبال داشته است. در این راستا برگزار شد.
وی ادامه داد: البته امروز این خبر را دیدم که ظاهراً قیمت گذاری روی کالاهای اساسی متمرکز خواهد شد و دستور قیمت گذاری برای سایر صنایع لغو می شود.
دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی حجم مالی بازار جهانی لوازم خانگی را 600 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: قطع ارتباط ما با دنیا و عدم حضور در زنجیره عرضه و ارزش جهانی یکی دیگر از مشکلات ما است. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، به توسعه صنعتی پایدار و در نتیجه صادرات پایدار نخواهیم رسید.
آل هاشمی درباره کیفیت نمایشگاه لوازم خانگی نیز گفت: با توجه به رده بندی نمایشگاه باید حداقل سه هیئت تجاری خارجی در نمایشگاه حضور داشته باشند و امسال میزبان 30 هیئت تجاری خارجی هستیم.
فرشاد براتی، مجری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران (هامکس 1403) در این نشست خبری گفت: صنعت لوازم خانگی با 300 هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم سهم 8 درصدی از صادرات را به خود اختصاص داده است که شامل 600 واحد اکتیو با تولید 18 میلیون واحد و دستیابی به 65 درصد از تولیدات داخلی، دومین صنعت بزرگ و بزرگ کشور است.
وی افزود: بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران از 19 تا 22 مردادماه و از 8 تا 15 در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
پراتی گفت: HAMEX 1403 با شعار “برای مردم، برای ایران” آغاز می شود و در این نمایشگاه برنامه های جانبی از جمله رونمایی از محصولات و خدمات نوآورانه و فناورانه برگزار می شود.
لازم به ذکر است بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران (HMEX 1403) از تاریخ 19 الی 22 مرداد ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
iribnews به نقل از تیلا