رسانه هندی دیزاین هرالد توضیح داد:
رسانه های اجتماعی افراد از سراسر جهان را به هم متصل می کند، اما باید بدانید که تاثیر این رسانه بر روابط شخصی یک شمشیر دولبه است.
شبکههای اجتماعی به دلیل افزایش تبادل اطلاعات و ایجاد جوامع و گروههای مجازی مورد تحسین قرار میگیرند و همچنین میتوانند دیدگاههای سیاسی جدیدی را شکل دهند و بر تعاملات شخصی تأثیر بگذارند.
مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 را در نظر بگیرید: رسانه های اجتماعی ثابت کردند که می توانند پیروزی او را تضمین کنند، اما رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال 2010 مشکلات بزرگی را آشکار کرد.
در این رسوایی، اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر فیس بوک بدون رضایت آنها برای تبلیغات سیاسی که بر انتخابات 2016 آمریکا و همه پرسی بریتانیا برگزیت تأثیر گذاشته بود، جمع آوری شد.
در هند، رسانه های اجتماعی برای احزاب سیاسی که از پلتفرم هایی مانند فیس بوک و واتس اپ در کمپین های خود استفاده می کنند بسیار مهم است.
صحنه رسانه های اجتماعی در هند گسترده و همیشه در حال رشد است. در ژانویه 2024، این کشور 751.5 میلیون کاربر اینترنت با ضریب نفوذ اینترنت 52.4 درصد داشت.
حدود 462 میلیون نفر یا 2.32 درصد از کل جمعیت هند از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. یک نظرسنجی جدید از 7463 نفر 15 ساله و بالاتر از 19 ایالت نشان می دهد که واتس اپ پر استفاده ترین شبکه اجتماعی در هند است.
این نظرسنجی نشان داد که ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در هند 32.8 درصد است و جوانان 18 تا 25 ساله بیشترین سهم کاربران این شبکه ها را تشکیل می دهند. 31 درصد از این گروه سنی از 6 تا 9 پلتفرم رسانه اجتماعی به طور همزمان استفاده می کنند.
این میزان نفوذ می تواند بر حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورها و مردم آنها تأثیر بگذارد.
نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در 27 کشور بین سالهای 2022 تا 2023 انجام شد، نشان داد که مردم در 20 کشور معتقدند رسانههای اجتماعی به دموکراسی کمک میکنند.
در اقتصادهای نوظهور مانند نیجریه، مکزیک، سنگاپور و هند، عموم مردم بر این باورند که شبکه های اجتماعی به بهبود فرآیندهای دموکراتیک کمک کرده اند، به طوری که 77 درصد از پاسخ دهندگان در نیجریه و مکزیک، 76 درصد در سنگاپور و 74 درصد در هند از این دیدگاه حمایت می کنند.
این دیدگاه در انتخابات پارلمانی اخیر هند نیز منعکس شده است. تأثیرگذاران سیاسی و محتوای مربوط به انتخابات در پلتفرم هایی مانند یوتیوب میلیون ها بازدید را به خود اختصاص داده اند که نشان دهنده نقش رسانه های اجتماعی در شکل دادن به گفتمان سیاسی و افکار عمومی است.
در حالی که رسانه های اجتماعی افراد از نقاط مختلف جهان را به هم متصل می کند، باید متوجه شد که تأثیر این رسانه بر روابط بین فردی یک شمشیر دو لبه است.
همانطور که تحقیقات نشان می دهد، افسردگی نوجوانان با استفاده از رسانه های اجتماعی مرتبط است، در حالی که این رسانه ها ارتباطات و دوستی ها را نیز تسهیل می کنند.
رسانه های اجتماعی می توانند عزت نفس نوجوانان را کاهش دهند و جایگزینی برای رهایی عاطفی آنها شوند.
نظرسنجی PEW در سال 2022 نشان داد که 54 درصد از نوجوانان آمریکایی در ترک شبکه های اجتماعی با مشکل مواجه هستند که برخی از آنها تقریباً به طور مداوم از آن استفاده می کنند.
در حالی که 80٪ احساس می کنند بیشتر با دوستان خود ارتباط دارند، 71٪ رسانه های اجتماعی را به عنوان فضایی خلاقانه می بینند، 38٪ احساس می کنند تحت تأثیر محتوای آن هستند و 29٪ احساس می کنند برای به اشتراک گذاشتن محتوای جلب توجه فشار می آورند.
تحقیقات حاکی از آن است که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی به ویژه زمانی که بیش از سه ساعت در روز باشد، مشکلات روانی شدیدی در نوجوانان ایجاد می کند. البته بزرگسالان نیز از این اثرات مضر مصون نیستند. انتشار اخبار و اطلاعات نادرست، به ویژه در مورد موضوعات حساس مانند سیاست و مذهب، منجر به پیامدهای فاجعهباری مانند خشونت اوباش در هند شده است.
تمایل شبکه های اجتماعی به ترویج “سوگیری تایید” می تواند منجر به مشکلات شناختی و بی عدالتی بین فردی شود.
رسانه های اجتماعی آگاهی و روابط ما را افزایش می دهند، اما نیاز به استفاده آگاهانه دارند.
کاربران باید تاثیر پستهای خود را در نظر بگیرند، از ارسال اطلاعات تایید نشده خودداری کنند و مراقب پیامهای سیاسی یا مذهبی باشند که میتواند روابط واقعی را مختل کند. باید بدانیم که استفاده هوشمندانه از این رسانه ها باعث ترویج همزیستی مسالمت آمیز می شود.
آموزش مردم در مورد اثرات مضر رسانه های اجتماعی می تواند اثرات منفی آن را بر ارتباطات انسانی کاهش دهد.
iribnews به نقل از تیلا