عضوهیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: برخی از کارخانجات تا ۷۲ ساعت در هفته دچار قطعی برق می شوند و در پاییز و زمستان امسال در صورت تداوم این روند، تولیدات افزایش می یابد. به شدت کاهش می یابد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت با خبرگزاری سید وسیما با اشاره به خصوصی سازی شرکت های خودروسازی افزود: موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا سالها پیش به بخش خصوصی اضافه شد اما الان هم هیچ اتفاقی نیفتاده است.» هیچ اتفاقی در این منطقه نیفتاده است.
آقای امیرحسین جلالی افزود: رئیس جمهور شهید در سال 1400 دستور واگذاری سهام شرکت های خودروسازی را صادر کرد اما اجرایی نشد. سال گذشته حتی تفاهم نامه ای بین وزارتخانه ها امضا شد اما اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه مدتی است بحث واگذاری سهام ایران خودرو مطرح شده است، گفت: این موضوع بسیار مهم است که سهام به چه کسی واگذار شود، زیرا اگر کارایی مهم نباشد شاهد زیان بیشتری در این صنعت خواهیم بود. در دنیا اینگونه است که بخش خصوصی صنایع آسیب دیده را می خرد و احیا می کند.
جلالی با بیان اینکه خصوصی سازی می تواند زیان خودروسازان را کاهش دهد، اضافه کرد: اکنون زیان انباشته ایران خودرو حدود 122 HMT، زیان سایپا 101 HMT و زیان پارس خودرو 25 HMT است.
وی ادامه داد: اولاً دلیل ضرر، اشغال دولتی و نتایج این اشغال است. دخالت دولت در تولید نادرست است و بر کیفیت و توسعه محصول تأثیر می گذارد که در نهایت منجر به روند افزایشی زیان انباشته می شود.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: دلیل دیگر افزایش زیان انباشته خودروسازان قیمت گذاری دستوری است.
وی با اشاره به چالش های صنعت خودرو و قطعه سازان گفت: اکنون سرمایه گذاری جدید در زنجیره تامین متوقف شده است. تعدادی از قطعه سازان به دلیل ناتوانی در پرداخت چند ماه است که حقوق خود را پرداخت نکرده اند و به دلیل عدم پرداخت دیرکرد قطعه سازان از جمله تامین اجتماعی، بیمه سلامت کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شده است.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور می گوید: جلسه شورای هماهنگی روسای قوا قرار بود ارزیابی مجدد و افزایش سرمایه خودروسازان را بررسی کند که هنوز این موضوع انجام نشده است. به دلیل تحولات تقریباً سه ماه تصمیم گرفت.
iribnews به نقل از تیلا