یورونیوز:
یورونیوز نوشت: محققان می گویند در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی مانند “ChatGPT” می تواند به دانش آموزان کمک کند، اتکای شدید به این ابزارها ممکن است مانع رشد شناختی آنها شود.
با این حال، طبق تحقیقات جدید، هوش مصنوعی در برخی موارد می تواند به ویژه برای دانش آموزانی که با عملکردهای اجرایی مانند تمرکز و توجه مبارزه می کنند مفید باشد و به رفع شکاف های عملکردی در بین دانش آموزان کمک کند.
مطالعهای که اخیراً توسط محققان دانشگاه لوند در سوئد انجام شد، چگونگی درک دانشآموزان نوجوان از مفید بودن هوش مصنوعی در کلاس را بررسی کرد.
یوهان کلارن، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما متوجه شدیم که دانشآموزانی که چالشهای عملکرد اجرایی بیشتری داشتند، ابزارهای هوش مصنوعی مولد را برای انجام تکالیف مدرسه، بهویژه برای تکمیل تکالیف مفید یافتند.
به گفته وی، این پتانسیل ابزارهای هوش مصنوعی را به عنوان کمک های حمایتی برای دانش آموزانی که با فرآیندهای شناختی لازم برای موفقیت تحصیلی مبارزه می کنند، برجسته می کند.
محققان رابطه ای بین تمایل و ترجیح دانش آموزان به استفاده از هوش مصنوعی و تمایل آنها به تجربه سطوح بالاتری از مشکلات خاص، از جمله مسائل مربوط به برنامه ریزی، تنظیم احساسات و تکمیل وظایف را شناسایی کردند.
نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Artificial Intelligence منتشر شده است.
این تحقیق بر اساس دو مطالعه انجام شده است: مطالعه اول شامل 385 دانش آموز 12 تا 16 ساله از چهار مدرسه ابتدایی در جنوب سوئد بود و مطالعه دوم بر روی 359 دانش آموز 15 تا 19 ساله که در همان مدرسه متوسطه ثبت نام کرده بودند، متمرکز شد.
مطالعات نشان می دهد که 14.8 درصد از دانش آموزان جوان تر از هوش مصنوعی مولد به عنوان بخشی از ابزار آموزشی خود استفاده می کنند، در حالی که این تعداد در بین دانش آموزان مسن تر 52.6 درصد است.
در میان چت ربات های هوش مصنوعی، ChatGPT توسط 70 درصد از دانش آموزان جوان و 88.9 درصد از دانش آموزان بزرگتر استفاده می شود.
حمایت از دانش آموزان بدون مانع رشد آنها
بر اساس این مطالعه، دانشآموزانی که در تکالیف مدرسه با چالشهایی مانند مشکلات برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی مواجه بودند، ابزارهای هوش مصنوعی را برای تکمیل تکالیف مفید یافتند.
کلارین میگوید از آنجایی که این دانشآموزان ممکن است در تکمیل تکالیف خود مشکل داشته باشند، یک ابزار پشتیبانی که آنها را در مراحل پایانی تکالیف راهنمایی میکند، ممکن است احتمال تکمیل به موقع آن را افزایش دهد.
آنها همچنین از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار جبرانی برای تسهیل کارهای پیچیده یا غلبه بر مشکلات زمان بندی استفاده کرده اند.
با این حال، محققان هشدار دادند که استفاده مداوم از ابزارهای هوش مصنوعی برای تکالیف مدرسه، خطر اتکای بیش از حد به آنها را به همراه دارد.
استفاده از هوش مصنوعی برای تکمیل وظایف ممکن است منجر به کاهش رشد مهارت های مهم شناختی شود. به ویژه در دوران نوجوانی که دوره ای ضروری برای رشد کارکردهای اجرایی است.
در نتیجه، اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی در این دوره به عنوان یک راه حل سریع به جای یادگیری چگونگی غلبه بر مشکلات، می تواند در رشد طبیعی این توانایی ها در دانش آموزان جوان اختلال ایجاد کند و انجام کارهای پیچیده را برای آنها دشوار کند. در زندگی
کلارن گفت: اگر دانش آموزان به جای تقویت توانایی های موجود خود به هوش مصنوعی تکیه کنند، می تواند رشد را متوقف کند یا حتی مهارت های شناختی مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز تکالیف مدرسه را کاهش دهد.
وی افزود: چنین تغییری می تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد، زیرا مهارت های مبتنی بر کارکردهای اجرایی نه تنها برای موفقیت تحصیلی بلکه برای دستیابی به نتایج مهم تر زندگی ضروری است.
با این حال، از آنجایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت و ادغام در آموزش است، به ویژه برای دانش آموزان جوان، نیاز به اطمینان از مفید بودن هوش مصنوعی بدون تأثیر بر توسعه آنها وجود دارد.
به گفته کلارن، معلمان باید به طور مداوم استفاده و هدف هوش مصنوعی مولد را تنظیم کنند و به جای جایگزینی مهارت های دانش آموزان، بر استفاده از آن به عنوان یک ابزار مکمل تمرکز کنند.
وی افزود: ایجاد استانداردها و دستورالعمل های روشن برای استفاده ایمن و موثر از هوش مصنوعی مولد در مدارس باید در اولویت قرار گیرد.
مربیان و جامعه پژوهشی باید رویکردی فعالانه داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که پیشرفت های تکنولوژیکی محیط یادگیری را بهبود می بخشد، نه مانع رشد آن شود.
iribnews به نقل از تیلا